Wednesday 28 March 2018

Angel 12

 

     'Love is holding on to memories,
              That only a heart can see'

                       Nami Amiura

Angel membaca epitaph yang tertulis pada batu yang menjadi penanda pusara Nami. Disebabkan Nami merupakan anak yatim, Maka tiada ahli keluarga yang datang untuk memberi penghormatan terakhir kepada gadis kecil ini.

Tetapi sekurang-kurangnya Ayumi dan rakan-rakannya ada untuk menghantar pemergian Nami. Seorang demi seorang melangkah pergi, Meninggalkan Angel seorang yang masih berdiri di hadapan pusara Nami.

Ayumi yang diiringi oleh ibu bapanya menoleh ke arah Angel. Dia membisikkan sesuatu kepada ibunya sebelum menghampiri Angel. Melihatkan Ayumi yang menghampiri, Angel mengalihkan tubuh menghadap gadis itu.

"Cik Angel, Terima kasih sebab datang"
Kata Ayumi.

Mata Ayumi berbekas merah tanda menangis. Dia mengelap air mata yang masih bersisa di pipi sebelum memberikan teddy bear milik Nami kepada Angel.

"Apa ni?" Tanya Angel pelik.

"Nami, Beberapa kali sebelum dia meninggal. Dia minta saya berikan kepada Cik Angel. Katanya berikan teddy ni kepada kakak Angel yang berambut panjang warna merah"

Angel terkejut.

"Nami cakap macam tu?"

Ayumi angguk. "Saya pun tak tahu macam mana Nami boleh kenal Cik Angel. It is a mystery. Tapi, Ibu saya pun beritahu yang Cik Angel memang pemiliknya."

Angel mengalihkan pandangan ke arah ibu Ayumi. Wanita itu tersenyum manis sambil mengangguk.

"Macam mana ibu awak tahu yang Nami maksudkan saya?"

Ayumi jungkit bahu. Teddy bear Nami masih dihulurkan kepada Angel. Dengan teragak-agak Angel mengambil teddy bear tersebut dari tangan Ayumi.

Ayumi mendapatkan ibu dan ayahnya sebelum mereka bertiga melangkah pergi. Angel terkedu ketika ibu Ayumi berpaling ke belakang dan mengukir senyum kepadanya sekali lagi.

"Okay, Weird" Geleng Angel, Membuang prasangka buruk yang bertandang di dalam diri.

Sambil memeluk teddy bear milik Nami, Angel berjalan perlahan-lahan, Menyusuri kawasan perkuburan yang sama tetapi ke arah yang berlainan.

Setelah beberapa lama berjalan, Kakinya berhenti di sebuah pusara yang terletak secara bersebelahan.

Angel menarik nafas dalam. "Ibu, Ayah"


         Angel duduk di kerusi berhadapan dengan bilik rawatan ibu. Walaupun tiada sesiapa yang memberitahu, Dia yakin masa untuk ibunya sudah suntuk.

Dia bukannya budak kecil. Dia faham.

"Angel"

Angel mengangkat wajah, Memandang seorang Healer Guardian lelaki yang memakai kot putih.

"Ibu awak nak jumpa"

Angel bangun dari kerusi, Melepasi bahagian pintu yang terbuka sebelum berjalan menuju ke arah ibunya yang berada di atas katil.

"Saya tinggalkan awak berdua" Beritahu Healer Guardian tadi.

Ibu tersenyum sebelum mengangguk. Rambut Angel diusap oleh ibu dengan penuh kasih sayang. Usapan terakhir yang tidak diketahui oleh Angel.

"Angel, My Angel. Jangan sedih. Angel kena kuat macam Warrior Angel, Macam ayah"

Angel angguk. Tidak setitis pun air matanya yang keluar. Dia kuat.

"Ibu akan beritahu ayah. Anak dia ni sangat kuat dan bijak sama sepertinya."

Angel memanjat katil, Membaringkan kepala ke dada ibunya.

"Ibu bangga dengan Angel"

Sedetik.

Dua detik.

Angel mengalirkan air mata apabila degupan jantung ibunya tidak lagi kedengaran.

"Ibu"


Angel menyedut udara puas-puas. Bau bunga sakura yang dibawa angin mententeramkan hatinya yang sebak. Kenangan bersama ibu kerap kali bertandang setiap kali dia menyaksikan kematian.

Bunyi tapak kaki yang menghampiri membuatkan Angel menoleh. Terkejut dia melihat Damian yang sedang berjalan memghampiri.

"Damian" Angel tidak menyangka Damian masih ada di sini. Sangkanya Damian sudah pergi bersama Ayumi.

"Maaf. Saya nampak awak datang sini selepas hantar Ayumi ke kereta." Terang Damian.

Dia menunduk, Melihat dua buah batu kelabu yang tertulis perkataan ibu dan ayah.

"Your parents?" Tanya Damian.

Angel mengangguk. Damian turut mengangguk faham sebelum menundukkan kepala ke dua buah batu tersebut. Gaya sapaan yang biasa dilakukan oleh penduduk negara Ubban Falls ini.

"Encik, Puan, Nama saya Damian. Nice to meet you,"

Angel yang pelik mula faham tindakan Damian. Bibirnya bergerak-gerak menahan ketawa.

"Saya kawan Angel, At least I hope. Anak encik dan puan begitu cantik dari kali terakhir saya lihat dia. Walaupun, Semua tu tak merubah perasaan saya pada dia."

Angel pantas merenung Damian. Dadanya berdebar dengan ucapan Damian tadi.

"Tapi, Saya faham dia dah bertunang. Guess, Saya dah tak ada chance" Damian menjungkit bahu.

"Damian,"

Damian menoleh ke arah Angel. "Dan saya tak tipu pasal perasaan saya."

***

Angel meletakkan lengan ke atas dahi. Dia sedang berbaring di atas karpet bilik Ayumi dengan gadis itu termenung di birai katil.

Di dalam bilik ini suasana begitu sunyi sepi. Angel dan Ayumi masing-masing melayan perasaan sendiri. Ayumi juga langsung tidak bergerak sejak habis sesi makan malam tadi. Entah apalah yang difikirkan olehnya.

Angel buntu. Dia teringat kisah petang tadi bersama Damian.

"Apa awak cakap ni?" Nada Angel naik satu oktaf.

"Saya cintakan awak, Angel." Damian tenang.

Angel terkedu. Pipinya terasa panas. Tapi...tak mungkin. Damian bukan untuknya. Damian telah ditakdirkan untuk Ayumi. 

"Saya ingatkan awak dah berubah. Rupanya awak masih sama macam dulu"

"What?"Damian tidak faham.

Angel menggeleng. "Lepas awak selamatkan Snow dulu, Saya sedar awak bukannya jahat sangat. Tapi, Sekarang saya dah tak pasti tentang tu"

"Angel, Saya tak faham kenapa awak nak marah sangat."Damian merapatkan jurang antara mereka.

Angel menelan liur. Dia boleh menghidu haruman yang dipakai oleh Damiam kerana jarak mereka yang dekat.

"Bukankah awak dengan Ayumi?" Kata Angel.

Rahang Damian bergerak-gerak. "Awak fikir begitu? Kakau saya baik dengan nenek usia 80 tahun pun awak akan anggap dia teman wanita saya ke?"

Angel terdiam dan Damian menyambung kata.

"Saya cuma pernah cintakan seorang wanita sahaja. Dan wanita itu adalah awak, Angel. Saya tak cintakan Ayumi, Atau Carla atau gadis lain. Sama macam awak tak cintakan Nick"

Mata Angel berair semula. Kenapa? Kenapa Damian suka membuatkan dia menangis?

"Awak tak tahu apa-apa tentang saya dengan Nick"

"Jadi awak tahu semua tentang saya? Tentang Ayumi?"

Angel menggigit bibir. Dia berpaling, Mahu melangkah pergi. Namun tubuhnya kembali terdorong ke hadapan akibat lengannya yang direntap oleh Damian.

"Dami..." Angel kematian kata-kata.

Kehangatan tubuh Damian yang memeluknya membuatkan Angel kaku. Pelukan Damian sangat erat, Bagaikan enggan melepaskan dia pergi. Angel menggenggam tangan. Dia keliru dengan perasaannya ketika ini.

"I wish I had never let you go. Masa di Iceland, Saya patut beritahu awak pasal perasaan saya." Damian memegang belakang kepala Angel. 

Angel mengetap bibir. Segalanya sudah terlambat, Damian. Awak bukan untuk saya. 

Angel menolak tubuh Damian. Lelaki itu yang berdegil akhirnya akur apabila Angel meronta untuk dilepaskan.

"Maaf. Saya tak boleh terima cinta awak. Mungkin awak patut beri peluang pada Ayumi"

Angel terus mengorak langkah, Meninggalkan Damian. Teddy bear pemberian Nami dipeluk erat olehnya.

So stupid, Bisik hati Angel.

Memori Angel berterabur selepas Ayumi bangun dari katil. Sambil mengesat air mata yang bergenang, Angel mengikut Ayumi sehingga gadis itu melangkah ke dalam almari bajunya yang memiliki saiz sebuah bilik besar.

Ayumi membuka sebuah laci sebelum mengeluarkan sepasang kasut luncur ais. Kasut itu diusap oleh Ayumi. Bersama kasut itu juga Ayumi mengeluarkan sebuah frame gambar.

Foto Ayumi yang masih muda sedang tersenyum gembira dengan pakaian untuk meluncur. Di sebelahnya berdiri Damian yang masih di awal remaja.

Seperti Angel, Ayumi juga nampaknya sedang dilanda kesedihan. Angel mengerti, Kasut luncur itu dan Damian membawa erti yang sangat mendalam kepada Ayumi.

Angel duduk di sebelah Ayumi yang sudah teresak menangis. Perlahan-lahan dia menggapai bahu gadis itu.

"Its okay to cry" Bisik Angel membuatkan Ayumi semakin kuat menangis.

Di malam itu, Dua orang gadis menangis kelukaan disebabkan lelaki yang sama.


Selepas melakukan circle keselamatan, Angel melebarkan sayap, Meninggalkan Ayumi yang sudah tertidur sambil memeluk gambar Damian.

Angel terbang tanpa arah, Menyusuri kota Ubban Falls yang bermandi cahaya. Sambil meluncur di udara fikiran Angel berpusing-pusing memikirkan antara tugas, Ayumi, Damian dan perasaannya sendiri.

Angel meluncur rendah, Menyusuri bangunan tinggi yang megah berdiri secara bertentangan. Refleksi dirinya terpancul pada tingkap kaca bangunan akibat nyalaan lampu-lampu neon yang terpasang.

Dalam kekeliruan itu, Mata Angel menangkap kelibat seseorang yang bewarna putih sedang berdiri di atas bumbung sebuah apartment.

Deria matanya ditajamkan oleh Angel. Ternyata dia tidak salah melihat. Memang Cupid sedang berdiri di situ sambil merenung ke arah bangunan apartment di bahagian bertentangan.

Angel meluncur ke bawah dan mendarat agak jauh dari Cupid. Dia turut memandang ke arah yang dilihat oleh lelaki itu.

Nampak seperti Cupid sedang memerhatikan seorang wanita yang sedang menulis di balkoni. Angel fikir mungkin gadis itu merupakan mangsa Cupid yang seterusnya.

Tapi...

Kenapa mata Cupid menyatakan yang sebaliknya?

Tidak betah menunggu, Angel berjalan laju mendapatkan Cupid. Jelas Cupid nampak terkejut melihat Angel di situ.

"Angel"

"Cupid. Kenapa kau kat sini? Siapa gadis tu?"

Cupid membuat muka serius. Dia merenung tajam ke arah Angel.

"Cupid?" Angel gabra.

Cupid menolak bingkai kaca matanya dengan jari telunjuk.

"Nampaknya kau dah tahu rahsia aku. Kau tak sepatutnya tahu pasal semua ni. Maaf Angel. Aku tiada pilihan selain bunuh kau"

No comments:

Post a Comment

Mirna 9

"Here is the plan. Untuk mengaburkan mata orang ramai di sini, saya akan jadi ayah awak berdua. Kita datang ke sini untuk bercuti selep...