Friday 16 July 2021

Mirna 9

"Here is the plan. Untuk mengaburkan mata orang ramai di sini, saya akan jadi ayah awak berdua. Kita datang ke sini untuk bercuti selepas kematian ibu korang," Prof.Basil menerangkan kepada Chorong dan Jeomin.

"Okay" Jawab Chorong.

"Got it." Jawab Jeomin.

"Dan juga, kita tidak tahu pihak mana yang juga sedang mencari anak saudara saya tu. Oleh itu, kita bertiga harus berwaspada setiap masa. Stay low everytime. Kalau ada sebarang perkara yang yang mencurigakan, tolong report pada saya immediately." Pesan Prof. Basil lagi 

Walaupun kedatangan mereka berdua ke sini adalah secara sukarela, namun dia tetap terasa bertanggungjawab atas keselamatan mereka.

"Baik Prof. Tapi, esok apa rancangan Prof? Sebab bandar ni bukan kecik. Mana kita nak mula cari dia. Even, sebarang petunjuk pun kita tak ada tentang anak saudara Prof. Cuma yang kita tahu dia ada di bandar ni. " Tanya Jeomin.

"Kalau ikut perkiraan saya, anak saudara saya sekarang sudah berusia 18 tahun. Jadi, saya akan cuba mencari dia di sekolah yang ada di bandar ni. Chorong akan ikut saya sebab dia sahaja yang boleh membaca masa hadapan. Mungkin, awak boleh nampak dia nanti dengan lebih jelas." Beritahu Prof.Basil.

Chorong mengangguk faham.

Prof.Basil menyambung, memberitahu pekerjaan Jeongmin.

"Awak Jeongmin, saya tugaskan awak menyiasat sebarang aktiviti luarb yang berlaku di bandar ni. Saya yakin pihak satu lagi sudah melakukan langkah untuk mendapatkan anak saudara saya.
Saya khuathir mereka sudah terlebih dahulu tahu identiti dia sebelum sempat kita membuat apa-apa." 

Jeomin angguk faham."Consider it done, Prof." 

Prof. Basil tarik nafas lega. "Kalau semua dah faham, kita akan mulakan misi esok pagi. Sekarang saya minta diri dulu. Saya perlu buat laporan kepada Madam Eloisa." 

Prof.Basil meninggalkan Jeongmin dan Chorong di meja makan. Jeongmin juga bangun dan dan menuju ke pangkin di belakang rumah.

Dia mahu merokok, satu-satunya cara yang dia tahu untuk melepaskan tekanan. Misi ini nampak mudah tetapi sebenarnya mereka berhadapan dengan soal hidup dan mati.

Lebih parah apabila pihak yang ingin mendapatkan anak saudara Prof. Basil masih kekal misteri.

Siapa mereka? Apa tujuan mereka mencari anak saudara Prof.Basil? Adakah mereka berniat baik atau sebaliknya? 

"Kau merokok lagi? Ingatkan dah berhenti?" Tegur Chorong. Dia berdiri di pagar pangkin, agak jauh dari Jeongmin. Dia tidak tahan bau rokok.

"Stress. Nanti aku berhentilah" Jawab Jeong Min. Asap rokok dihembus dari mulut. 

"Hei, aku nak tanya kau." Chorong memeluk tubuh. 

"Apa?" 

"Kenapa kau join misi ni?" Tanya Chorong ingin tahu. 

Masa die terima kerja membantu misi Prof.Basil ni, tidak pula dia sangka akan ada Jeongmin sekali. 

Sebenarnya bukan mereka berdua sahaja, tetapi 
ada beberapa orang lagi yang yang mengikuti misi ini. Cuma dia dan Jeongmin terpilih untuk ke dunia manusia atas sebab yang yang  diketahui oleh Madam Eloisa dan Miss Jua.

 Kata Madam Eloisa, The less information you know, the better.


"Apasal kau nak tahu?" 

"Just curious. Bukan kau dapat panggilan jadi polis ke?" 

Jeongmin melirik Chorong. "Kau tahu?" 

Dia memang baru sahaja menerima surta tawaran sebagai anggota polis dan diminta melaporkan diri ke jabatan. Tetapi, sehari sebelum dia menjawab surat tersebut, dia mendapat tahu Prof.Basil ingin mencari anak saudaranya yang hilang.

Pejam mata sahaja Jeongmin meminta kepada Madam Eloisa untuk melibatkan diri dalam misi ini walaupun terpaksa melepaskan cita-citanya yang satu itu untuk menjadi pegawai polis.

"Aku dengar customer aku cakap dengan salon. You know, girls talk." Beritahu Chorong.

Jeongmin menghisap rokok dalam, menghembuskan kepulas asap aang berkepul-kepul ke udara. 

"Aku cuma nak balas budi Prof. Kalau bukan sebab dia, aku takkan jadi manusia berguna. Nak harapkan bapak aku, memang taklah." 

Chorong tahu maksud Jeongmin. Lelaki itu berasal dari keluarga porak- poranda. Ayahnya kaki pukul manakala ibunya pula selalu mabuk. Jeongmin yang memberontak sering kali membuat hal sehingga akhirnya dibuang sekolah.

Dia diterima ke Whisper Hollow kemudiannya oleh Madam Eloisa. Di akademi inilah, hidup Jeongmin berubah seratus peratus. Apatah lagi apabila dia dididik oleh Prof.Basil. 

Lelaki ini bukan sahaja bertindak sebagai pendidik, tetapi  menjadi father figure kepada Jeongmin. Prof. Basil menyelamatkan Jeongmin dari terus tenggelam dalam asakan dunia yang kejam.

"Kau pula? Apasal kau join misi ni?" Tanya Jeongmin.

"Sebab Prof.Basil perlukan aku." Chorong mengangkat bahu. 

Jeongmin senyum kecil dengan jawapan bijak Chorong. Tapi dah tentulah dia tak bodoh untuk percaya.

"Right."

"But, hey. Kau tahu tak kisah pasal adik Prof..apa namanya? Pete...Peter. yup, Peter."

"Tak. Cerita apa?" 

"Well, katanya adik dia kahwin dengan Lenashee,"

Jeongmin ketawa. "Kalau tak membawang bukan perempuan la namanya. Ni, customer kau beritahu jugalah ni?" 

"Well, kalau kau maksudkan Sabrina yang beritahu masa dia datang nak blonde rambut die kat saloon aku, then yes,"

Jeongmin terdiam ketika mendengar nama Sabrina. Gadis itu merupakan dalamnkalangan kawan-kawan mereka juga. Dan dia tahu gafis seperti Sabrina bukan jenis yang suka menaburkan gosip liar lagi murahan.

Selalunya informasi  yang disampaikan oleh Sabrina adalah seratus peratus benar. Padanlah dia memegang jawatan presiden kelab wartawan semasa di akademi dahulu sebelum bekerja sebagai jurnalis selepas mereka graduate.

Jeongmin sedut rokok, menghembuskan asap asap sebelum membaling puntung ke bawah. Puntung yang masih bernyala dipijak dengan sneaker untuk memadamkan api.

"Lenashee?" 

"I know...cool right? I wonder how she will look like, anak saudara Prof tu. Mesti cantik kan? Atau...." Chorong buat muka hantu, meletakkan jari telunjuk pada bibir atas tanda gigi taring.

Lenashee atau Leann sidhe merupakan makhluk yang menyerupai wanita cantik. Mereka akan mencari pemuda dan menjadikan mereka sebagai lover. 

Untuk membebaskan diri, pemuda tersebut perlu mencari pengganti dirinya sebelum dibebaskan oleh Leann sidhe.

"Kau jangan fikir yang bukan-bukan. Esok kau juga yang nak kene cari muka anak saudara prof tu. " Pesan Jeongmin.

"Eh, ya jugakan?" Chorong pantas menutup mulut. Menyesal kerana membayangkan yang yang bukan-bukan.

"Tak kisahlah muka dia macam mana pun. Rupa bukan ukuran paling penting. Cuma yang aku risau sebab kita tak tahu apa-apa pasal anak saudara prof. Entah dia tahu atau tidak kewujudan dunia magis. Lagi satu, sekarang ni bukan kita je yang tengah cari dia. Ada pihak misteri yang kita tak tahu siapa. " Jeongmin memegang pagar pangkin. 

Dia risaukan keselamatan Prof dan Chorong. Kerana esok mereka akan berpisah mengikut tugasan masing-masing. 

Tadi sewaktu prof menjelaskan tentang operasi mereka, dia mahu membantah. Kalau boleh biar dia mengikut sekali Chorong dan Prof menjelajah ke semua sekolah di  bandar ini. 

Tetapi dia sedar, mencari jejak musuh juga penting bagi mencari identiti mereka yang sebenarnya. 

"I know. Tapi, aku tak boleh tidur fikirkan esok" Beritahu Chorong.

"Ouh. Kenapa tak cakap," Kata Jeongmin.

"Apasal?"

"Aku boleh temankan kau." 

"Hotak kau," Chorong membuat muka masam. 

Jeongmin gelak. "Guraulah. Kau takut ke nak pergi esok?" 

"Bukan. Aku takut kalau aku fail nak cari anak saudara Prof. Basil. Aku kesian kat prof, dah lama dia cari adik dia tu. Rupanya dah meninggal. Dan sekarang anak sedara dia pula entah kat mana"Chorong menyatakan kegusaran.

"Jadi, janganlah fail."Balas Jeongmin sambil gelak. 

"Ish, dahlah. Baik aku naik atas. Cakap dengan kau ni buat sakit hati je."Chorong bergerak ingin masuk, meninggalkan Jeongmin yang masih ketawa. 

"Hei, Chorong," Panggil Jeongmin ketika Chorong baru memulas tombol pintu.

"Apa?!" Chorong berpaling ke belakang. 

"Kau sure tak nak aku teman tidur?"


***


Mirna menaiki teksi untuk pulang ke istana. Dia gundah gulana memikirkan kehilangan Peter. Mungkinkah Peter pulang ke istana tanpanya?

"Adik sure nak turun sini?" Tanya pemandu teksi sesudah mereka sampai. 

"Saya tinggal kat sini," Jawab Mirna.

Pemandu teksi memandang pelik ke arah Mirna sewaktu Mirna menghulurkan wang. Pun begitu dia mengambil juga duit yang dihulurkan oleh Mirna. 

Sebaik Mirna turun, pemandu teksi menekan minyak dan meninggalkan asap hitam yang berkepul-kepul. Mungkin dia menyangka Mirna ini hantu. 

Mana ada orang yang tinggal di stana terbiar  atas bukit ini.

Mirna mengeluh. Dia dah biasa. 

Sebaik pemandu teksi menghilang di sebalik pagar batu yang sudah runtuh di beberapa bahagian, Mirna berlari masuk ke dalam istana.
Kepulangannya disambut oleh beberapa spirit dengan gembira. 

Tetapi kegembiraan mereka kaku apabila melihat wajah mencuka Mirna. Apabila disoal mengenai Peter, mereka semua mengatakan bahawa Peter tidak pulang. 

Mata Mirna mulai berkaca. Di mana peter?

"Mirna...." 

Mirna mendongak. Spirit King Kurf melayang menuruni tangga sebelum terapung di hadapannya.

"King Kurf, Peter...dia dah hilang" Lutut Mirna terasa longlai. Dia jatuh melutut, meraung menangisi Peter. 

No comments:

Post a Comment

Mirna 9

"Here is the plan. Untuk mengaburkan mata orang ramai di sini, saya akan jadi ayah awak berdua. Kita datang ke sini untuk bercuti selep...