Tuesday 4 September 2018

Mirna 6

Tapak tangan diletak pada lutut kiri.  Tenaga positif disalurkan pada kesan ungu yang berbentuk bulat.  Mirna sedang melakukan cure wound pada dirinya sendiri.  Luka akibat pertempuran dengan Lycan tempoh hari menyebabkan lebam pada lengan dan beberapa bahagian badannya yang lain.

"Kenapa aku tak boleh buat cure wound dekat spirit? " Tanya Mirna ingin tahu.

"Kami dilingkungi oleh tenaga negatif. Kalau awak guna cure wound, kami akan layu macam daun luruh. " Peter bersila di hadapan Mirna. Meneliti lebam yang masih tidak kebah daripada kulit Mirna.

Mirna masih berada di level 1. Kerana itu kuasanya dalam penyembuhan agak lambat.  Mirna memerlukan lebih masa untuk mencapai level yang lebih tinggi.

Peter menunduk.  Dia tidak tahu bagaimana caranya mahu membawa Mirna kembali ke dunia magis.  Masihkah ada antara ahli keluarganya yang boleh menjaga Mirna?

"Lagipun kami memang dah mati. No harm can be done" King Kurf menggosok misai lentiknya.

"Actually Necromancer boleh cederakan spirit. " Jawab Peter.

King Kurf membeliakkan mata. Dia tidak tahu pula pasal hal ini.  Terus King Kurf melihat Mirna yang juga terkejut mendengarkan kata-kata Peter.

"Really? awak kena ajar saya, " Pinta Mirna.  Terlupa sebentar dengan lebam di lutut yang cuba disembuhkannya.

"No. " Tegas Peter.

"What? why? "

"It is a forbidden spell. Dan saya tak nak ambil risiko ajar awak benda yang boleh membahayakan diri awak sendiri.  Ingat Mirna, menjadi Necromancer bukan perkara mudah.  You are dealing with ghost and spirit. "

Wajah Mirna berubah mendung. "Bisinglah awak ni. Asyik cakap benda yang sama je. Saya tak minta dilahirkan pelik begini,  tahu? kalau tak mahu ajar buat apa beritahu"

Peter terasa hati dengan Mirna. Air mukanya menjadi keruh. Mirna membuat tidak tahu meskipun dia perasan akan perubahan di riak wajah Peter.

"Teruskan dengan kerja awak.  Malam nanti kita akan buat latihan"

Peter bangun dari lantai, berjalan laju dan menghilangkan diri dari sebalik selekoh. Mirna pandang King Kurf.

Spirit raja itu juga sedang merenung ke arahnya dengan pandangan tajam.

"Apa?  semuanya salah saya." Mirna meluruskan kaki.  Hilang sudah mood untuk menyembuhkan diri.

Tenaga positifnya sudah tiada.  Silap-silap nanti mood negatif pula yang diseru Mirna untuk masuk ke dalam tubuh.

"Saya tak suka sangat dengan Peter.  Tapi,  dalam bab ni saya tak setuju dengan awak Mirna. Peter,  dia pun Necromancer sebelum dia mati. Jadi awak seperti menghina dia tadi. " King Kurf membelakangkan Mirna, mengapungkan diri menuju ke jendela kaca tinggi.

"So it is my fault. What do you expect?  bukannya saya minta dilahirkan sebagai Necromancer. A freak yang tak ada orang pun sudi nak kawan dengan saya. I guess that is why parents saya pun buang saya. Dan Peter,  sometimes he is so annoying "

King Kurf menoleh semula ke arah Mirna. Gadis itu menunduk,  menggosok kesan lebam yang bewarna ungu pudar.  Tidak gelap seperti sebelum Mirna membuat Cure Wound tadi.

"Kalau saya jadi awak, saya tak akan melawan Peter,  Mirna. Dia sedang cuba sedaya upaya untuk memastikan awak boleh berdikari sebelum dia pergi. " King Kurf cuba memberikan Mirna klu.

Dia tahu Peter tidak akan memberitahu Mirna. Dia akan menghormati keputusan lelaki itu,  tetapi lebih elok rasanya jika Mirna bersiap sedia sebelum kehilangan Peter.

"Peter takkan tinggalkan saya. Dia dah janji." Kata Mirna dengan penuh keyakinan.

King Kurf membelai misai lentiknya. "Just because he promised,  does not mean he can fulfilled it. Sometimes, promise meant to be brokem."

Mirna mengangkat kepala,  memandang King Kurf. Tiba-tiba Mirna menjadi takut.  Bagaimana kalau Peter tiada?

"Peter ada beritahu awak sesuatu yang saya tak tahu ke? " Tanya Mirna setelah beberapa saat berlalu.

"That is a good question... for Peter. "

King Kurf melayang ke arah yang dilalui oleh Peter tadi, meninggalkan Mirna dengan persoalannya.

Mirna merenung King Kurf sehingga spirit tua itu hilang dari sebalik dinding. Dia tidak pernah terfikir apakah yang akan berlaku jika Peter tiada lagi di sisi.

Kalau Peter kembali ke dunia afterlife, pasti dia akan keseorangan sekali lagi. Mirna terasa kolam matanya menjadi hangat.

Adakah dia memang ditakdirkan untuk berseorangan sepanjang hidup?

King kurf yang melayangkan tubuhnya tadi muncul semula di bilik bacaan. Peter sedang menulis sesuatu di meja kerjanya.  King Kurf tidak pasti sama ada lelaki itu memang khusyuk dengan kerja atau berpura tidak menyedari kehadirannya.

"Kau tahu,  aku tak sangka mempunyai anak boleh meletihkan. " King Kurf duduk di sofa kulit bertentangan dengan pendiangan api yang dipenuhi sarang labah-labah.

Bilik bacaan ini hanya digunakan oleh Peter sejak dia dan Mirna tiba ke istana terbiar ini. Mirna tidak pernah masuk ke sini. Dia menghormati privacy Peter. Tidak seperti King Kurf.

"So sad.  15 orang isteri dan kau langsung tak ada anak? " Suara Peter kedengaran sinis.

"At least isteri-isteri aku normal. "Balas King Kurf dengan nada yang sama.
"Tapi tentulah, mana boleh lawan isteri kau. Aku dengar dia sebahagian daripada fairy. What is it called?  oh,  lenashee.  "

Peter berhenti menulis.  Dia menggenggam pen bulu merak di tangan sebelum kembali menyambung tugasnya. Dia sedang menyiapkan nota untuk Mirna berkaitan Necromancer.

"Tak sangka King Kurf suka dengar cerita fairytale. "

King Kurf tersengih lucu. Dia bukan sahaja tahu mengenai Peter,  tetapi juga mengenai isterinya. Itupun sebab dia mendengar gosip daripada spirit-spirit lain yang telah lama bersama Mirna dan Peter.

Tak apa, King Kurf tak kisah kalau Peter tak mahu mengaku.  Tindakan Peter yang melarikan diri daripada topik ibu Mirna itu sudah memadai sebagai jawapan.

"Apa kau nak raja tua?  kalau tak ada apa yang penting,  kau dipersilakan keluar.  Jangan ganggu aku. "

"No can do. Technically istana ni aku yang punya. Suka hati akulah nak pergi mana,  kacau siapa. " King Kurf berdegil.

"You are so annoying," Peter membaling pen berbulu ke penjuru meja. Dia mengangkat kedua belah tangan,  memegang kepala yang terasa berat.

"Kau pun sama,"

"Apa kau cakap? " Peter menoleh,  memandang King Kurf dari bahu.

"Aku tak cakap.  Mirna yang cakap kau annoying. "

Peter mendengus.  Pen berbulu dicapai semula olehnya.  Dia mahu menghabiskan kerja. Melayan King Kurf hanya akan membuang masanya yang begitu berharga.

"Go away King Kurf. "Arah Peter.

"Kenapa?  dah tak ada masa untuk aku? "

"Sedar pun kau. Aku ingat bodoh sangat."

"Sebab kau dah nak ke afterlife?"

Peter bangun dari kerusi. Matanya memerah merenung King Kurf. Spirit raja itu memegang hulu pedangnya, sebagai amaran kepada Peter.

"Watch your tongue king" Peter geram dengan sikap penyibuk King Kurf.

"I will.  Dengan satu soalan."

Peter mencekak pinggang. "What?"

"Kau tak ada niat untuk beritahu Mirna apa-apa berkaitan dirinya yang sebenar.  Betul tak? "

King Kurf sudah lama memerhatikan Peter.  Lelaki muda di hadapannya ini sedang menyiapkan Mirna sebagai seorang Necromancer.

Tetapi tidak pernah sekalipun Peter menjelaskan kepada Mirna tentang dunia magis.  Bukannya King Kurf pernah ke sana,  tetapi dia mendengar gosip daripada spirit-spirit yang datang dari dunia itu. Dan mereka terperangkap di dunia manusia kerana mati di sini.

Boleh sahaja mereka menceritakan kepada Mirna tentang dunia magis.  Tetapi niat mereka terhalang oleh Peter.

Semua spirit itu memberitahu King Kurf Peter ini bukan calang-calang Necromancer. Kerana itu semua spirit takut dengannya.

"Its none of your business. Tapi,  ingat satu perkara.  Kalau Mirna dapat tahu, aku takkan lepaskan kau. " Ugut Peter.

King Kurf menolak pipi kirinya dengan lidah dari dalam mulut. Berfikir tentang ugutan Peter. Dia tahu lelaki itu tidak main-main.

"Aku tak tahu rancangan kau,  alright. Tapi berlaku adillah pada Mirna. Dia berhak tahu tentang dirinya yang sebenar. Besides,  suatu hari kau takkan mampu jaga Mirna lagi" King Kurf bangun meninggalkan Peter.

***

Woo Bin membuka helmet. Motorsikal berkuasa tingginya diparkir di hadapan pagar yang sudah berkarat.  Papan tanda 'No Entry' yang sudah senget tergantung pada bahagian tengah.

Zip jaketnya ditarik oleh Woo Bin. Istana tinggalan ini yang terletak di puncak bukit membuatkan suhu di kawasan ini menurun. Woo Bin menolak sedikit pagar tinggi dan berkarat yang tidak berkunci itu.

Bunyi burung hantu menjentik lubang telinga Woo Bin kerana kawasan istana ini dikelilingi dengan hutan. Dia menggosok belakang leher.  Bulu romanya naik tanpa sebab.

Woo Bin pandang belakang.  Pagar sudah jauh ditinggalkan. Dia kini berada di pertengahan jalan antara pagar dan istana. Separuh hatinya meronta agar pulang.
Woo Bin menguatkan mental.

Tidak,  dia tidak takut ke istana lama ini.  Dia cuma gabra untuk berhadapan dengan Mirna. Mereka bukan kawan di sekolah.  Bercakap juga jarang sekali.

Jadi kenapa dia perlu risau jika Mirna tidak ke kelas?

Bom!

Bunyi sesuatu yang kuat dari dalam istana mengejutkan Woo Bin. Panik,  dia membuka langkah seribu. Woo Bin memecut sekuat hati,  masuk ke dalam pintu istana.

Bom!

Sekali lagi bunyi itu menghentak gegendang telinga Woo Bin, tetapi lebih kuat daripada tadi. Dia hanya mengikut gerak kaki sambil kepalanya terteleng ke kiri dan kanan mencari Mirna.

"Woo Bin? "

Woo Bin pandang ke atas. Bulat matanya melihat Mirna sedang berdiri merenungnya dari tingkat atas.  Mirna kelihatan kotor. Hampir separuh tubuhnya terpalit dengan tanah.

Woo Bin garu belakang kepala. "Hh. ..hai Mirna. "

Mirna menekup mulut. "Awak dah mati
ke? "

Woo Bin terkejut besar.  "Hah?! "


          Mirna meletakkan secawan kopi di hadapan Woo Bin. Dia kemudiannya duduk di hadapan kerusi Woo Bin di meja makan.

Ackward.

Mati-mati dia ingat dia ternampak spirit Woo Bin tadi.  Jangan salahkan dia, memang dia selalu nampak spirit pun.

Tapi rupanya Woo Bin belum mati.  Dia datang untuk melawat Mirna. Mirna sedang membuat latihan Destruction ketika dimaklumkan oleh Joey,  spirit budak lelaki yang berumur lima tahun.

Di saat ini Joey sedang duduk di bawah meja berdekatan dengan kaki Mirna.  Matanya yang bulat bagaikan kolam air hitam merenung Woo Bin tanpa berkelip.

King Kurf dan Peter berdiri di belakang Woo Bin bagaikan patung.  King Kurf tersenyum-senyum sambil menjungkit kening.  Peter pula mencerlung ke arah Woo Bin.  Mirna menjadi risau.  Jangan pula Peter masuk ke dalam badan Woo Bin dan merasuk lelaki itu. Dia tidak mahu mencederakan Peter seandainya perkara itu berlaku.

"Maaf,  saya datang tak diundang. " Woo Bin memegang kopi panas yang dihidang oleh Mirna.

Mirna terkebil-kebil. "Urm,  tak adalah. Tapi,  kenapa awak datang sini? "

"Sebab awak dah beberapa hari tak datang kelas. Jadi saya risau. "

"Risau?"

Woo Bin berdehem. "Ya, sebenarnya Miss Green bagi kerja assignment berkumpulan. Dia masukkan nama saya dan awak dalam satu kumpulan."

"Really? " Peter tidak percaya.  Dia menajamkan pandangan ke arah Woo Bin.

"Shut up,  Peter. " Balas King Kurf. Peter menjeling tajam ke arah King Kurf yang terlebih teruja dengan kedatangan Woo Bin.

"Dia gandingkan kita dalam satu kumpulan?" Mirna cuba untuk tidak memberi perhatian kepada pergaduhan kecil Peter dan King Kurf.

"Ya.  Sebab tu saya datang untuk beritahu awak pasal hal ini.  Lagipun, kita berdua dah lewat tiga hari. Saya tak sanggup nak tunggu sampai esok. " Woo Bin meneguk air kopi.

Dia mengambil masa,  meninjau kawasan dapur yang kelihatan bersih untuk sebuah istana tinggalan. Nampaknya Mirna menjaga kawasan ini. Peralatan memasak dan bahan mentah yang tersusun di satu rak meyakinkan Woo Bin tentang hal itu. 

Woo Bin meletakkan cawan ke atas meja.
Mirna yang sedang menggosok rambutnya ditenung oleh Woo Bin. Rambut Mirna yang hitam lurus itu kelihatan begitu lembut, beralun-alun bagaikan Mirna sedang membuat iklan syampu.

"Kenapa awak tanya saya dah mati ke tadi?" Soalan Woo Bin menyebabkan Mirna tersentak.

Tangan Mirna yang menggosok rambutnya terhenti. Mirna mengerling Peter dan King Kurf. Peter yang memeluk tubuh tadi menjatuhkan tangan ke bawah.  King Kurf pula menekup mulut yang ternganga.

"Oh.. .itu... saya terkejut.  Maaf,  saya tak bermaksud nak hina awak, " Mirna menelan liur. 

Woo Bin tidak memberi reaksi. Mirna kaget. Mesti Woo Bin pun percaya dengan momokan yang sering dilemparkan kepadanya.

Shadow Girl.  Budak pelik.  Freak. 

"Okay. " Kata Woo Bin.

"Okay? " Mirna tidak percaya.

"Yes. Saya bukan macam orang lain,  Mirna. Saya tak. peduli apa yang orang lain cakap pasal awak. "

Mirna hampir menjerit kegembiraan. Woo Bin tidak kisah? 

King Kurf bersiul. Kipas di tangannya dikibas perlahan. Peter masih tidak percaya pada Woo Bin.

Punyalah ramai gadis di Fortuna High School, kenapa Woo Bin pula yang disatukan dengan Mirna dalam satu assignment?

"Kita memang wajib siapkan assignment ni bersama ke? " Mirna mengangkat wajah,  memandang Woo Bin.

Woo Bin cepat-cepat melarikan pandangan. "50 peratus markah akan dikira daripada assignment ini"

"Awak tak kisah kena buat assignment ni dengan saya? "

"Tak. " Jawab Woo Bin.

"Uhhhhhh, " Sorak King Kurf. Mirna terasa sesuatu berterbangan di dalam perut. 

"Shut up Kurf. " Marah Peter. 

"You shut up. Nampaknya dia tertarik pada Mirna. " King Kurf ketawa mengekek,  menambahkan kemarahan Peter.

"Esok saya akan ke sekolah. " Beritahu Mirna.  Dia menarik rambut ke pipi, menutup muka sedikit daripada pandangan Woo Bin.

Woo Bin mengukir senyum. "Good.  Kita boleh mulakan assignment Miss Green.  So,  shall we meet at library tomorrow? after class? "

Mirna angguk. Woo Bin menyeluk seluar jeans,  mengeluarkan sebuah telefon bimbit.

"Bagi saya nombor awak.  Senang kalau kita ada nombor masing-masing,"

"Urm, saya tak ada handphone," Kata Mirna perlahan.

Woo Bin memusingkan telefon bimbit di tangan. " Oh,  never mind. Kalau macam tu kita jumpa di library je esok."

Mirna mengangguk setuju.  Dia pandang Woo Bin.  Pada masa yang sama,  Woo Bin juga sedang memandang Mirna. Tiada kata yang keluar daripada mulut. Mereka hanya memandang satu sama lain.

Mimpi ngeri Peter sudah bermula. Dia tidak menyangka hari ini akan muncul juga akhirnya.

King Kurf mendekatkan bibirnya ke telinga Peter. " Aku dah kata, suatu hari nanti kau takkan mampu jaga Mirna. "







No comments:

Post a Comment

Mirna 9

"Here is the plan. Untuk mengaburkan mata orang ramai di sini, saya akan jadi ayah awak berdua. Kita datang ke sini untuk bercuti selep...